Nyheter fra Norge og verden

Start eget foretak, tips om kontormaterial

Det er mange små og store ting å tenke på når du skal starte eget foretak. Noe av det viktigste er å ha et godt kontor å jobbe på. Et velfungerende kontor bidrar til at arbeidshverdagen blir bedre og lettere, og når du kan ha alt samlet på ett sted, blir det enklere å ha oversikt over ting. Men det er også viktig at kontoret ikke blir overfylt, så hva trenger du og hva trenger du ikke?

Gode, funksjonelle møbler er selvsagt helt viktig. Du trenger en god stol, et bra skrivebord, noen hyller og plass til alt utstyr du skal bruke. Hvor stort kontoret skal være avhenger av hvor ofte du skal være der og hvor mye plass du trenger. God plass skaper alltid bedre oversikt, så sats gjerne på et stort kontor med mye dagslys. Har du ledig plass til et kontor hjemme, eller er det bedre å leie? Tenk også over om du får arbeidsro hjemme. Hvis det er mange forstyrrelser hjemme, kan det være bedre å leie kontorlokale andre steder.

Kontormaterial

Smiling,Handsome,Freelancer,Working,Remotely,From,Home.,He,Is,UsingIkke alle kontorer trenger det samme, men datamaskin og skrivere er viktig for de fleste. Mange bestillinger, fakturaer og viktige papirer kommer digitalt, og det er alltid lurt å skrive dem ut og oppbevare dem til senere behov. Sørg for at du alltid har ekstra blekkpatroner og printerark liggende, for det er litt irriterende å gå tom for blekk på fredag ettermiddag.

Andre ting som trengs på de fleste kontorer er:

  • binders
  • stiftemaskin
  • hullemaskin
  • teipholder med teip
  • skrivesaker

Du trenger også noen permer, for de er en smart måte å sortere papirer. Lagre bestillinger i én perm og fakturaer i en annen. Kvitteringer trenger også en egen perm, og permene kan gjerne stå lett tilgjengelig i en hylle. Hvor mye skrivemateriale du trenger, avhenger av hvor ofte du skriver for hånd, men en notisblokk er til god hjelp når noen ringer inn beskjeder og bestillinger. Velg gjerne en notisblokk med lim, slik at lapper kan klistres opp på veggen. Alternativt kan du kjøpe en korktavle for å henge opp lapper og annen informasjon. Det er lettere å holde orden når lappene henger på veggen, enn når de flyter fritt rundt på skrivebordet. Ofte er det også lurt å ha noen pennekopper for å holde orden på skrivebordet.

Scroll to top